شوية معلومات take-away كده عن الأحلام

- حتى الآن، مُتفق إن الواحد دايماً بيحلم وهو نايم؛ ربما يفتكر الحلم أو لأ لما يصحى، لكنه أكيد بيحلم.

- أغلب الأحلام بتحصل في مرحلة "نوم الريم" (نوم حَرَكات العينِ السَّريعة REM)؛ المرحلة دي بتشكل 20-25% من النوم، ونشاط المخ بيبقى فيها شبيه جداً بحالته أثناء الصحيان، بل وبعض حاجات في الجسم (درجة حرارته مثلاً) بتبقى شبيهة بالصحيان.

- الأحلام اللي بتحصل في مراحل نوم غير الـ REM بتبقى أقل حيوية، واحتمالات إنك تفتكرها لما تصحى بتبقى أقل.

- الحلم ممكن مدته تكون من 3-4 ثواني لحد 20 دقيقة؛ الليلة اللي تنام فيها 8 ساعات، بيبقى منها حوالي ساعتين أحلام، بمتوسط 3-5 أحلام في الليلة.

- أكبر احتمالية إنك تفتكر حلم لو صحيت في نصه؛ ع الأقل 95% من الأحلام بتتنسي، لأن كيماويات معينة في المخ مسئولة عن تحويل الذاكرة قصيرة الأمد short-term لطويلة الأمد long-term بتبقى واقفة أثناء نوم الـ REM.
عامل رئيسي مؤثر في تذكّر الحلم من عدمه هو مدى غرابة وتأثير الحلم؛ كل ما كان أعجب أو أحداثه مؤثرة أكتر ف اللي بيحلم، هايفتكره أحسن.
القدرة على تذكّر الحلم قدرة مكتسبة ممكن الواحد يدرب نفسه عليها، وإن كانت البنات عامةً أكثر قدرة على تذكر الأحلام من الولاد.

- باختصار جداً، الأحلام مش أكتر من شباك على لا وعي الإنسان، بمخاوفه ورغباته وقلقه وفرحته وتساؤلاته و... و... أي حاجة مكبوتة جواه. مالهاش دعوة بقى ولا بالرؤى ولا بالظهورات ولا الهلس ده؛ بصياغة أخرى: اللي يطلع لك في الحلم، أياً كان، مصدره وأصله من جواك انتَ، أو معالجتك انتَ للعوامل الخارجية اللي بتأثّر فيك.

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More